Thursday, 9 February 2012

Di Maki Orang

 Cuba teka ini kepala siapa?kepala bapak mertuaku yang comel..haha(siyes aku tak tipu)


 Adik lelaki saya yang hensem..kerana mewarisi kehenseman saya
 Teman isteri pergi cari bunga yang ada 'madu' hahahaha

"Ah Moi(gelaran bagi wanita cina yang belum berkahwin)..." saya menegur seorang taukeh kedai topup, masih muda dan belum berkahwin saya kira.

"nak tanya, sini awak ada jual screen protected tak?untuk handphone punya..?" tanya saya

"apa handphone?" tanya Ah Moi tadi,

"Samsung Galaxy...." jawab saya

"ada.." pantas beliau membalas

"berapa?" saya tanya kembali 

"Sepuloh linggit.." jawab Ah Moi tadi

"Ok..boleh la..pasang terus" pinta saya
"Itu kalau pasang jadi lima belas linggit.." beritahu Ah Moi tadi

"Uish..mahalnya..takpalah..tak jadi.." saya senyum, kemudian saya terus berjalan keluar dari kedai tiba-tiba...

"Bodo punya olang!" sumpah Ah Moi itu pada saya

"Itu Melayu manyak Bodo! " sumpah Ah Moi itu lagi pada saya...berderau hati saya, rasa nak patah balik untuk menumbuk mukanya, tapi cepat-cepat datang lintasan di hati,

'Rasulullah pun pernah di maki, di hina, di baling dengan najis oleh seorang wanita Yahudi tua, tapi tatkala itu, Rasulullah tak pernah membalasnya dengan satu tumbukan..tidak sesekali begitu!'

saya tersenyum..

Sungguh inilah yang di katakan ujian setelah kita mempelajari sesuatu, setelah kita mendapat sesuatu ilmu, kita pasti di uji untuk melihat sejauh mana apa yang kita belajar itu kita faham dan dapat atau tidak kita buat, bukan mudah sebenarnya, apa pun, banyakkan berdoa pada Allah agar iman kita sentiasa mantap dan punya kekuatan untuk mencontohi akhlak Rasulullah s.a.w.

Saya membaca sirah Baginda s.a.w, baginda seorang yang suka berjalan pantas, tapi orang melayu kita jalan macam mengheret kaki, dulu masa di kampus, pelajar melayu perempuan berjalan punyalah lembab, macam siput, saya siap boleh pintas lagi, haha, dalam 1 kajian yang di buat di barat, sapa yang berjalan pantas, otaknya juga akan terdorong untuk cerdas..lihat? betapa sunnah rasul itu sangat bermanfaat.

Hanya pandai mengutuk

"Cina macam tu elok awak lempang, tumbuk je..ajor die siket" kawan saya di pejabat memberi cadangan.
"Tapi lagi teruk la kalau biar, dah lah kapir, sembah patung!" berapai-rapi kawan saya tadi ini berhujah, hanya pandai mengutuk

saya senyum, tak guna cakap banyak kalau emosinya tengah membara, mungkin esok saya boleh bincang semula dengan beliau, teringat kata-kata guru saya,
"Kalau dalam bab ketuhan, ALLAH s.w.t melarang kita mengutuk tuhan agama lain, sebabnya nanti orang kafir ini akan kutuk lagi kaw-kaw punya, tapi kita tak tahu, diorang akan balas lagi teruk, ini yang di maksudkan ta'lilul ahkam.." kata ustaz Fikri dalam kuliah talaqqi fiqh hadis dengan beliau.

Benar apa yang di kata ustaz Fikri, sepatutnya kita masyarakat Islam menonjolkan akhlak yang baik, namun hari ini akhlak umat Islam tidak begitu, semuanya mahu menunjuk bahawa masing-masing adalah pembela agama, bela apa, macam kaki samseng, kalau nabi masih hidup dan ada dengan kita, pasti nabi sedih

Kita dah tak berapa nak rasa buat sesuatu tu nak ikut macam nabi buat, contohnya buang sampah yang berterabur kat tong sampah, buang benda yang menghalang laluan di jalan raya, semua tahu tengok je..patut korang tengok program Law Kaana Bainana yang di hoskan oleh Ahmad Khawatir..pastu cuba nilai dalam diri kita, sejauh mana rasa cinta pada Rasulullah itu ada dalam hati kita dan di terjemahkan dengan akhlak yang baik?wallahu'alam